maandag 17 oktober 2016

Dé winterjas

Dé winterjas... Toch altijd een beetje stress! Zeker voor een eeuwige twijfelaar.
Eerst is er de keuze van het patroon. Ik vroeg al eens raad in het facebook-groepje "naaien voor vriendinnen" en kreeg daar de tip van mijn grote naaivoorbeeld: de Berlincoat. Na het zien vaar haar versie moest ik helemaal niet meer twijfelen. Wat een prachtige jas is dat!!!



Patroon beslist dus. Nu de stof...
Ik ging met mijn zus naar Stoffen van Leuven omdat ik een mantelstof toch het liefst in het echt wil zien en voelen. Maar de hoeveelheid mantelstoffen die je daar hebt, is niets voor een eeuwige twijfelaar :p Het moeilijke is dat je maar één stof kan kiezen. Er komt namelijk maar één (selfmade) winterjas in huis. Bij jurkjes kan ik oneindig stofjes blijven kiezen, want het komt ooit toch sowieso van pas. Maar bij dé winterjas moet ik écht kiezen...



Bij deze keuze ga ik een beetje uit mijn comfortzone van roze, goud en glinsters... Al was zo'n stof er wel, een prachtige roze stof met grijze, witte en en lurex-ruitjes. Supermooi, echt waar!!! Maar mijn zus overtuigde mij van de mooiheid van de andere, deze groene stof dus. Ik besliste wél heel snel om het met oudroze te combineren én wou een glinsterend detail. Zo kwamen we uit op deze sublieme paspel in oudroos met een fijn lurexdraadje in. Glinsters, maar subtiel. De knopen kwamen als vanzelf en ook het stofje voor de voering was vrij snel gekozen. Er lag hier al een metertje klaar om een jurkje mee te maken dus dat stofje zag ik sowieso al echt graag ;)




Het patroon en de werkbeschrijving steken heel goed in elkaar en het jasje stak dan ook snel in elkaar. Ik gebruikte alleen geen wattine als tussenvoering, maar wel een soort flanelachtige vlieseline die veel dunner is, opstrijkbaar is dus veel sneller werkt én direct verstevigend is. Perfect match!
Hierdoor viel de jas (een 110 voor mijn bijna 5-jarige dochter) bij de eerste pasbeurt wat ruim uit. Ik versmalde de mouwen een heel pak en versmalde ook het lijfje redelijk wat waardoor het nu als gegoten zit.








Ook al blijf ik twijfelen of het andere stofje niet veel mooier was geweest (niet voor niets een eeuwige twijfelaar hé), ben ik meer dan tevreden met dit resultaat! Zowel het model als de kleurtjes staan haar beeldig!!! Al zeg ik het zelf :)



Patroon: Berlin van Straight Grain
Stoffen en fournituren: alles van bij Stoffen van Leuven

16 opmerkingen:

  1. Prachtig jasje! Vaak twijfel ik eerder voor de eigen stoffenkast om te beslissen welk stofje bij welk projectje past ☺

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi dat kan ook natuurlijk! Bij mij is het meestal andersom: ik zie direct een projectje als ik de stofjes aankoop :)

      Verwijderen
  2. Twijfelen over de stof is niet nodig, deze is keimooi!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw, helemaal af dit jasje, prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die stof is helemaal mijn ding en mijn kleur! Toffe combinatie met het oudroze ook, die zou ik zelf dan weer niet bedacht hebben maar ik vind hem geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank u wel :) De andere opties waren zwarte glitters, maar dat vond ik meer voor volwassenen en ook okergeel, maar daar staat Lotte zelf dan weer minder mooi mee... En zo had ik toch nog iets roze hé ;)

      Verwijderen
  5. Oh wow, prachtig!! Is het jasje met die vlieseline warm genoeg voor de echt koude dagen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank u :)
      Het is een dikke, warmtegevende vlieseline. De verkoopster heeft de naam gezegd, maar ik weet helaas niet meer wat het was... Vorige winter maakte ik daar ook een jasje mee en die was de hele winter wel warm genoeg! Ik heb de indruk dat deze vlieseline wel wat dunner was dus het is nog een beetje afwachten wat het gaat geven als het kouder wordt. Maar dan kan er altijd nog een dikke gilet onder hé ;)

      Verwijderen
  6. heeeeeeel mooi!!! ik vind de stof echt prachtig!!! e, de jas dus ook! heel heel mooi!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel mooie combinatie! Ik heb dat stofje hier in het rood liggen (al twee jaar, sssht!) Ga ik toch eens de schaar in zetten, na uw versie gezien te hebben! Groetjes van een mede twijfelaar :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi geweldig :) Oooh ik ben al benieuwd naar jouw versie, je moet zeker iets laten weten! Rood was hier ook nog een optie trouwens ;)

      Verwijderen